mandag 24. mars 2008

Påska fòr raskt forbi

Kom hjem fra Røros i går. Har hatt det innmari kjekt. Ja det har vært innholdsrikt og jeg har skaffet meg en god del ekstre fregner i fjeset. Noen mener det er fint, andre, som meg, ser ikke helt poenget i det. Men jeg skal ikke gidde å bruke krefter på å irritere meg over dem, de forsvinner ikke for det om.

På mandagen dro jeg, grytidlig om morgenen, til Trondheim med fly for å prate med stedet jeg søker lærlingplass hos. Han Gisle kom og hentet meg på Værnes og pratet hele veien til Trondheim/Heimdal. Han kunne det å snakke, det skal han ha. Og det var jo fint det. Jeg ble veldig engasjert og fikk utrolig lyst på lærlingplassen. Men det har seg slik at konkurransen mellom søkerne er veldig høy. Så det er sånn sett en liten sjanse for at jeg får lærlingplassen, men jeg var en god nok egentlig, men de andre var like gode... Så vi venter i spenning!

Etter et par timer i Trondheim/Heimdal ble jeg plukket opp av tante Britt Reidun og onkel. Vi stakk innom en kafe på Melhus og spiste før vi dro til Glåmos. Og da var klokken bare omtrent 12, og jeg hadde gjort ganske mye innen den tid. Jeg var oppe klokken 04.30 denne dagen jeg nemlig. Så jeg var passe trøtt kan man si, men med en liten middagslur var jeg klar for fest på Glåmos med Ann Elisbeth. Så traff vi på Jørn og Erik der.
Var ikke så veldig mye folk eller liv, men det var jo hyggelig for det om.

Resten av dagene har jeg ikke ork til å fortelle om nå men jeg har kost meg. Sovet på hytta til Britt Reidun og Rutt Karin, Kjempe hyggelig.

På fredagen var det duket for det årlige påskeskirennet. Det startet med litt ruskete vær, men da gjestene kom, dukket sola også opp. Var ikke det hendig? Og Bård og Erik gjorde litt av en entre. De kom i stor fart og ramlet inn, bokstavlig talt. Og guttene måtte jo, som tradisjon sier, holde hopprenn. Og når man begynner å komme i 20-årene holder det ikke med et vanlig hopp der man skal prøve å stå. Nei nå var det til med et stort hopp der man fikk god høyde og ramlet rett ned i en stor snøfond. Det var veldig underholdende for oss tilskuere, og jeg tror deltakerne koste seg godt de og.
Og etter på ble skirennet åpnet. Jeg slet noe innmari med første spørsmålbolk. Jeg har dessverre ikke så god allmennkunnskap, så sliter alltid på spørekonkurranser. Det mest irriterende var at jeg ikke kom på hva Norges minste fugl het, fordi det hadde jeg sittet og lest på kvelden i forveien. Jeg husket nasjonalfuglen vår, men den minste stod det blankt på. Og hvor Glomma renner ut, det har jeg aldri lagt merke til eller hørt om. Sorry å måtte skuffe dere voksne om min allmennkunnskap, det er ikke helt mitt fag med slike spørsmålsleker.
Men på neste spørsmålsbolk klarte jeg meg adskillig mye bedre. Der fikk jeg alle rett! "Verdens største restaurantkjede?" Hvem tenker på McDonalds som en restaurant? Men jeg svarte nå rett i hvertfall.

På lørdagen ble jeg med Ann Elisabeth på fest ned i Åla/Ålen (alt etter som dialekt). Det vart en ganske livat fest. Fikk dansa en del, noe som er veldig moro. Og traff på an Paul Kristian som kunne danse swing, innmari moro. Swing er en moro dans. Og det er og en dans de fleste gutter burde lære seg. Ska si du kan dra mange damer på det, eller i hvertfall sjarmere dem. Og så er det jo så moro!

Og taxituren hjem var jo et kapittel for seg selv. Ble mye kluss i fra taxi-selskapets side. Og vi som skulle sitte på prøvde å få med oss nok folk i taxien for at det ikke skulle bli så dyrt, noe som hadde vært ganske unødvendig ut i fra hvordan forholdene ble. Det kom en taxi bare, så vi måtte fylle den opp, og den ble god og full av folk. Så kom oss hjem klokken 03.00. Og det var ikke bare bare å gå i fra veien og opp til huset i 30 kuldegrader. Jeg kan fortelle deg at det er sykt kaldt! Og da jeg kom inn og la meg, hadde jeg enda frysen i meg så ble liggende å hutre enda jeg lå med dyne og ullpledd. Men jeg sovnet i hvertfall. Og så var det opp igjen klokken 09.00. Jeg var ganske trøtt, men hjem måtte jeg.

Jeg har hatt en innholdsrik påske og vil si meg godt fornøyd med ferien. I morgen bærs det tilbake til Kvås og skole. Men om to uker til skal vi dra til Barcelona. Det blir kult!

Så tenker jeg vi kan ta en "tanke-blogg" i morgen.

Ingen kommentarer: